tirsdag 10. mars 2009

Reklame

Reklame betegnes vanligvis som et budskap som er ment å informere mottakeren. I disse dager brukes det som oftest om budskap som informerer om produkter og tjenester. Da gjerne med den hensikten å øke salget av produktet/tjenesten.

Reklame er en stor del av samfunnet i dag fordi det spres gjennom massemediene. Massemediene i dag er nesten umulig å komme seg unna, og derfor er det også vanskelig å holde seg unna all reklame.

Jeg har valgt en reklame som gikk på TV3 for en stund siden. Den reklamerer for Gilde sine pølser. Hensikten er selvfølgelig å fortelle alle hvor gode pølsene til Gilde er. Denne reklamen tror jeg appellerer til de aller fleste, men kanskje særlig til småbarnsfamilier.



Videoen beskriver en fotballkamp mellom to unge guttelag. En av spillerne faller og legger seg ned på bakken og begynner å gråte. Som trøst får han sitte på siden og får en pølse. En annen spiller ser dette og får et plutselig innfall. Han legger seg ned, holder seg på kneet og begynner å gråte. Han blir satt på benken og får en pølse han også. Nå har alle de andre oppdaget hva som skjer også. De legger seg ned, alle sammen. Til slutt sitter alle sammen på benken og spiser pølser. Da dukker logoen fra Gilde opp og forteller oss at det er deres pølser guttene spiser.

Det er ingen tekst eller tale i denne videoen foruten logoen til Gilde og en sang som spilles i bakgrunnen. På den annen side vil ikke dette si at videoen mangler argumentasjon. For det er nemlig mye indirekte argumentasjon. Alle de sju guttene ser veldig glade ut der de sitter på sidelinjen og spiser pølser. Dette er et slags signal om at du blir glad hvis du spiser Gilde sine pølser. Musikken som spilles i bakgrunnen er også ganske lystig.

Jeg tror denne reklamen er veldig effektiv. Først fremst fordi den er så morsom noe som gjør den lett å huske. Og kanskje er det noen små barn der ute som kan identifisere seg med reklamen. Neste gang jeg faller og slår meg, vil hvertfall jeg ha en pølse!



Bilde fra dagbladet.no

Ingen kommentarer: