mandag 23. mars 2009

Max Manus

Jeg synes det var morsomt at skolen tok seg tid til å la oss elever gå på kino i skoletiden, men jeg skjønner også hvorfor de gjorde det. Jeg synes det var en flott og lærerik film, noe norske elever i dag ikke kan gå glipp av.

Som sagt synes jeg at filmen er virkelig fin. Den forteller oss om hvordan det faktisk var i landet under krigen. Den forteller oss også om hvordan det var å ikke ha et eget land, hvordan de måtte arbeide i skjul fra tyskerene, men likevel turte å ofre alt for landet sitt og hvordan nordmennene holdt sammen.
"De har tatt landet mitt... jeg vil ha det tilbake" -- Max Manus

Jeg syntes også at det var interessant å få snakke med regissørene av filmen. Spesielt syntes jeg det var morsomt at de fortalte så mye om hvordan filmen ble laget. Forskjellene på de bildene uten dataredigering og de med var nemlig veldig store. Det var også rart å høre hvordan nzai-flaggene som hang i Oslo skapte følelser hos spesielt eldre folk. Det var hyggelig at de tok seg tid til å snakke med oss selv de nok er veldig travle.

Ingen kommentarer: