søndag 25. januar 2009

Lyrikk

Lyrikk er en av de tre hovedsjangrene innen skjønnlitteratur. Det kjennetegnes ofte ved at leses eller synges med en slags rytme og takt. Rim er også ofte en viktig ingrediens.

Lyrikk er, tro det eller ei, ikke særlig viktig for meg. Jeg er hverken særlig musikalsk eller veldig kunstnerisk av meg og følgelig interesserer det meg ikke nevneverdig.

Diktet jeg har valgt er "Nok" av André Bjerke:


"Du styrter meg ned
i et ragnarokk.
En eneste klang
i din røst er nok

Du løfter meg opp
i de saliges flokk.
Et eneste smil
av din munn er nok"

André Bjerke var en forfatter og dikter som levde på 1900-tallet og som utelukkende skrev på nynorsk. Han har skrevet mange dikt for barn, men han har også gitt ut flere stor
e diktsamlinger. Dette er i tillegg til dette har han gitt ut flere krimbøker. Det er til og med blitt sagt at han er en av de fremste krimforfatterne i norsk historie.

Slik jeg forstår det, handler diktet om hvor lett det er å gjøre andre glade eller triste. Det forteller at bare et ord er nok til å gjøre noen lei seg, men også at et lite smil kan gjøre det godt igjen. Jeg valgte diktet fordi jeg likte at det klarte å si det det ville på bare åtte linjer og fordi det hadde et viktig budskap.

Bildet er hentet fra flickrcc

1 kommentar:

Hanne sa...

Fint innlegg =) Er stort sett enig i meningene dine om lyrikk. Diktet du hadde valgt var også fint. Jeg liker at du nevner litt fakta om forfatteren også. Bra at du nevnte grunnen for hvorfor du valgte akkurat det diktet.