tirsdag 14. oktober 2008

Nynorsk

Oppgave: Skriv om nynorsk.

Min nynorsk er "sånn passe". Jeg føler at jeg får til å bygge opp setninger og bøye verb riktig. For meg er det at det er så liten forskjell mellom bokmål og nynorsk, mitt største problem. Det er så vanskelig å huske hvilke ord man kan bruke i begge deler, og hvilke som er helt særegne for enten nynorsk eller bokmål.

Får forbedre meg i nynorsk, vil jeg prøve å lære meg de viktigste ordene som er forskjellige mellom bokmål og nynorsk. Dette gjelder spesielt i tilfeller der det er lov til å bruke begge deler (klammeformer), men bare en av de gir et godt nynorsk.

For min del, spår jeg at nynorsk, litt etter litt, vil forsvinne. Bare i dag er den nynorsken vi lærer på skolen, veldig mye mer lik enn den de lærte for 10-20 år siden. Ikke har nynorsken noen viktig rolle i det norske samfunnet heller, men det er en annen debatt.

Bilde hentet fra http://flickrcc.bluemountains.net/

Ingen kommentarer: